اخبار علم و فناوریعلم و فناوری

شمارش معکوس برای پرتاب آیس ست-2 با هدف تخمین ارتفاع جنگل و ضخامت یخ

ICESat-2 : اندازه گیری ارتفاع جنگل و ضخامت یخ در تیررس دورسنجی

ماهواره شماره 2 ارتفاع یخ، ابر و سطح زمین (The Ice, Cloud and land Elevation Satellite-2)، دومین ماهواره از ماموریت بررسی یخ کره (cryosphere) است که در سال 2018 توسط ناسا به فضا پرتاب می شود (اولین ماهواره از این ماموریت در سال 2003 به فضا پرتاب شد و تا سال 2009 به فعالیت مشغول بود). قرار است این ماهواره تغییرات ارتفاعی زمین را در طول دوره ماموریت خود اندازه گیری کند و بدین منظور یک ارتفاع سنج لیزری حمل می کند که به دانشمندان اجازه می دهد ارتفاع ورقه های یخ، پوشش یخی دریاها، و ارتفاع جنگلها را با جزئیات باور نکردنی اندازه گیری کنند. یخ کره، محور ماموریت این ماهواره خواهد بود و آیس ست-2 به دانشمندان کمک می کند متوجه شوند چرا، و به چه میزان یخ کره از گرم تر شدن اقلیم تاثیر می پذیرد.

یخ کره فقط یک ابزار رصد (instrument) حمل می کند، سامانه توپوگرافی پیشرفته ارتفاع سنجی لیزری یا اطلس (the Advanced Topographic Laser Altimeter System, or ATLAS).به کمک 10 هزار پالس لیزری در هر ثانیه، اطلس می تواند هر 28 اینچ را در مسیر حرکت ماهواره اندازه گیری کند. این ماموریت داده های لازم را برای برآورد تغییرات ارتفاعی ورقه های یخی حتی با ضخامت چهار میلی متر  و عرض 2 عدد مداد مشخص کند.

آیس ست-2 فناوری پیشرفته تری از اولین ماهواره نسل خود دارد و اولین سامانه لیزری است که مشاهدات ارتفاعی پیوسته از زمین را فراهم خواهد نمود. این ماهواره یک عمر سه ساله خواهد داشت و با فناوری های پیشرفته چهارهدف علمی را دنبال می کند:

1- مشخص کند چه مقدار از ذوب ورقه های یخی در گرینلند و قطب جنوب به علت تغییرات سطح آب دریا است.

2- در مناطق مختلف دنیا اندازه گیری کند چه مقدار ورقه های یخی، یخچالها و … کم و زیاد می شوند تا به کمک آنها دانشمندان مکانیزمهای هدایت کننده این تغییرات را بهتر درک کنند.

3- ضخامت یخ را در مناطق مختلف تخمین بزند و تغییرات آن را پایش کند.

4- اندازه گیری ارتفاع جنگها به منظور محاسبه مقدار پوشش گیاهی در هر ناحیه

منبع: ناسا

 

دکتر بهزاد رایگانی

دکتر بهزاد رایگانی، عضو هیات دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. وی دانش آموخته رشته مهندسی منابع طبیعی-بیابان زدایی از دانشگاه تهران است. ایشان بیش از 15 سال در حوزه سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی تجربه کار پژوهشی دارد و از سال 1392 در دانشکده محیط زیست استاد دروس سامانه های اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته