محتوای آموزشیمعرفی ماهواره ها و سنجنده ها

ماهواره TERRA (بخش سوم) سنجنده MISR و روش دانلود محصولات آن

سنجنده MISR

مقدمه

سنجنده MISR یا ( Multi-angle Imaging SpectroRadiometer) در تاریخ 18 دسامبر 1999 با موفقیت در مدار قطبی قرار گرفت، به منظور درک کامل از آب و هوا نیاز به آگاهی از مقدار نور خورشید در جهات مختلف هستیم. بیشتر سنجنده ها به صورت عمودی تصاویر را برداشت می کنند، تا به امروز هیچ ابزاری مانند MISR به فضا پرتاب نشده است این سنجنده به طور همزمان تصاویر زمین خورشیدی را در 9 زاویه به طور گسترده در فواصل مختلف فراهم می کند. MISR به طور مداوم تصاویر از پوشش جهانی را با کیفیت و جزییات بالا تهیه می کند. تصاویر این سنجنده کالیبره شده است و حتی به طور دقیق روشنایی، کنتراست، رنگ نور خورشید منعکس شده را اندازه گیری می کند.

دوربین های سنجنده MISR

معرفی تخصصی

این سنجنده یک دوربین به سمت پایین، یکی به سمت جلو و دیگری به سمت عقب دارد که  در درجات مختلف 1/26، 6/45، 0/60، 5/70 درجه تصویر برداری انجام می دهد که هر دوربین چهار طول موج (آبی، سبز، قرمز و مادون قرمز نزدیک) را برداشت می کند.

این سنجنده نوع جدید از اطلاعاتی مانند آگاهی از ذرات جو و ابرها، فرم ابرها و پوشش زمین و آئروسل ها را فراهم می کند و به کمک تصاویر چند طیفی آن می توان مدل های سه بعدی از میزان و برآورد کل نور خورشید منعکس شده در محیط های متنوع توسط زمین ایجاد کند. این سنجنده آلودگی های پراکنده در هوا را نیز تعیین می کند.

درجات تصویر برداری توسط MISR

داده های این سنجنده در چندین سطح تهیه وپردازش می شوند:

سطح اول: این محصولات به منظور حذف اثرات دستگاه پردازش و کالیبره می شود.

سطح دوم: محصولات این سطح اندازه گیری های ژئوفیزیکی را علاوه بر ویژگی های سطح اول دارد، اندازه گیری عوامل بازتابی، بافت ابر و سطح بازتابی در این سطح مشخص می شود.

سطح سوم: محصولات نقشه های جهانی و منطقه ای به همراه داده های سطح2 و شبکه های جغرافیایی می شود که با پارامترهای مدارهای چندگانه به صورت روزانه، ماهانه، سه ماهه و سالانه ترکیب می شوند.

این ماهواره به صورت اختصاصی برای مطالعات هواشناسی و اقلیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه تصویر برداشت شده توسط MISR

معرفی اجمالی ماهوارهMISR

مشخصات ماهواره TERRA

دسترسی به داده های TERRA

  روش دانلود تصاویر

ابتدا وارد سایت https://earthdata.nasa.gov شوید، اگر حساب کاربری ندارید ابتدا در سایت ثبت نام کرده و سپس در صفحه اصلی سایت ماهواره و سنجنده خود را انتخاب نمایید. سپس از لینک زیر وارد شوید:

https://l0dup05.larc.nasa.gov/MISR/cgi-bin/MISR/main.cgi

  با فشردن کلید Earthdata Login به صفحه ای هدایت می شوید که در آن با انتخاب نوع محصول می توانید تصاویر مورد نظر خود را دانلود نمایید.

در بخش Data Product سطح داده مشخص شده است که با انتخاب هر کدام و وارد کردن زمان در بخشTemporal Search و سپس با فشردن کلید Search  صفحه ای به نمایش گذاشته می شود که شما را به محصولات این سنجنده در زمان تعیین شده هدایت می کند.

 سپس صفحه ای باز می شود که با انتخاب محصولات و اضافه کردن فایل آن در صندوق شخصی شما می توانید داده ها را از طریق ایمیل دریافت نمایید.

مطالعه بیشتر در:

  https://eosweb.larc.nasa.gov/sites/default/files/project/misr/guide/misr_ov

https://misr.jpl.nasa.gov/Mission/airMISR/guide4Investigators

https://eosweb.larc.nasa.gov/sites/default/files/project/misr/guide/MISR_Science_Data_Product_Guide

زهرا مصفایی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارزیابی محیط زیست، پژوهشگر

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته