آیین نامه ها، راهنماها، قوانین و مقرارتاستانداردهای کیفیت آبقوانین و مقرارت

ضوابط زیست محیطی استفاده مجدد از آب های برگشتی و پسابها

معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت نيرو

آب از ضروری ترین عوامل توسعه جوامع انسانی بوده و ایران از جمله کشور هایی است که تامین آب برای مصارف مختلف از دغدغه های مهم دولت مردان در راستای توسعه پایدار محسوب می شود. تاکنون حجم قابل توجهی از منابع آبی کشور به دلیل کیفیت پایین، مورد استفاده قرار نگرفته و یا در استفاده از آنها ضوابط و معیارهای زیست محیطی لحاظ نگردیده است. اما باور این است که بخشی از این منابع که مشکلات کیفی کم تری داشته یا مشکلات آنها با اتخاذ روش های کاربردی مناسب قابل اغماض می باشد، باید با در نظرگیری مسایل زیست محیطی در برنامه های توسعه و بهره وری منابع آب گنجانده شوند. مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند ، وظیفه عمومی تلقی شده و فعالیت هایی که با آلودگی و تخریب محیط زیست ملازمه پیدا کند، ممنوع می باشد. بنابراین اگر تخلیه فاضلاب و پساب ها به محیط به عنوان یک منبع آلاینده فرض شود، برنامه ریزی بهره برداری از آنها یکی از موضوع های مرتبط با اصل پنجاهم قانون اساسی به شمار می آید. هم چنین مطابق با قانون توزیع عادلانه آب، فاضلاب ها و آب های برگشتی به عنوان یکی از منابع آبی محسوب شده و در این قانون مسوولیت سازمانی وزارت نیرو در مدیریت این منابع به طور صریح تعیین شده است (ماده 24 قانون توزیع عادلانه آب). در این راستا با توجه به حجم قابل توجه پساب های شهری، صنعتی و آب های برگشتی، برنامه ریزی جهت استفاده از این منابع با لحاظ کردن جنبه های زیست محیطی به عنوان راهکاری مناسب جهت جبران بخشی از این کمبودها و هم چنین کاهش آلودگی ها مورد توجه می باشد.

مشاهده ادامه این مطلب فقط برای اعضای سایت فراگیر علمی تخصصی محیط زیست فراهم می باشد. خواهشمنداست جهت مشاهده کامل این نوشته، ثبت نام کنید و به حساب کابری خود وارد شوید. ثبت نام در اینجا کاملاً رایگان است.

عابد ترابی نیا

کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست- پژوهشگر- کارشناس و مدرس GIS- (سنجش از دور) RS- مدل سازی آلودگی صوت- نرم افزار های مرتبط با محیط زیست و نقشه سازی

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته