سخنرانی دانشگاهیمحتوای آموزشی

مهمترین ماموریت های ماهواره ای مشاهده زمین بخش اول: ناسا

ماموریتهای علمی زمین متعلق به ناسا

سفر انسان به ماه و ماموریت فضاپیمای آپلو به ماه در دهه 1960 و عکسهایی که توسط فضانوردان آپلو از زمین گرفته شده بود، سرآغاز برنامه ماهواره زمین (Landsat) شد. در 1965 مدیر سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS)، ایده برنامه ماهواره ای دورسنجی برای جمع آوری اطلاعات در رابطه با منابع طبیعی سیاره ما را پیشنهاد داد. هر چند در 1960 ماهواره های هواشناسی، اتمسفر زمین را پایش می کردند، ولی تا اواسط دهه 1960، گرایشی برای جمع آوری داده های سطح زمین از فضا وجود نداشت. در 1965، ناسا سرمایه گذاری بر روی ساخت ابزارهای دورسنجی سطح زمین را شروع کرد و در 1966 سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، وزیر کشور (Stewart L. Udall) را متقاعد کرد تا اعلام کند وزارت کشور قصد دارد برنامه ماهواره ای مشاهده زمین خود را (Earth-observing satellite program) راه اندازی کند. در نهایت ناسا 1970 برای ساخت یک ماهواره در 2 سال، چراغ سبز نشان داد و لندست1 به عنوان نشانه عصر جدید سنجش از راه دور زمین از فضا در 1972 به فضا پرتاب شد.

هر چند برنامه لندست برای ادامه فعالیت خود بدلیل ناتوانی در فروش تجاری تصاویر خود بارها تا مرحله لغو برنامه پیش رفت، ولی هرگز متوقف نشد و تا به امروز ماهواره های لندست به فعالیت خود ادامه داده اند تا یکی از بی نظیرترین آرشیوهای داده های تاریخی از سطح زمین را به صورت مجانی در اختیار پژوهشگران قرار دهند.

موفقیت برنامه لندست در مشاهده زمین، ایجاد ماهواره های مشاهده گر زمین (Earth observation satellites) را به دنبال داشت. تا جایی که اغلب کشورهای پیشرفته، ساخت چنین ماهواره هایی را در دستور کار خود قرار دادند. اما ناسا به عنوان آغازکننده این راه، گوی سبقت را از تمامی رقبا خود ربود و با ایجاد برنامه علمی زمین (Earth science program)، برای مشاهده دائمی تمامی اجزاء زمین، یک برنامه ریزی جامع انجام داد. هدف برنامه علمی زمین، توسعه دانش علمی از سامانه زمین و درک پاسخ آن به تغییرات طبیعی و انسان محور است تا به کمک آن بتوان پیش بینی اقلیمی، آب و هوایی و مخاطرات طبیعی را بهبود بخشید.

بخش اصلی برنامه علمی زمین ناسا از یکسری ماموریتهای بلندمدت ماهواره ای برای مشاهده سطح زمین، زیست کره، سنگ کره، نیوار (اتمسفر) و اقیانوسها تشکیل شده است. در شکل زیر می توانید به روز ترین ماهواره های حاضر و ماهواره های برنامه ریزی شده آتی در ماموریت علمی زمین متعلق به ناسا را مشاهده کنید (به روز رسانی 26/06/2017).

همچنین در مجموعه شکلهای زیر می توانید جزئیات این ماهواره ها را نیز مشاهده بفرمایید.

چند نکته در رابطه با این شکلها:

1- بروز رسانی این شکلها در 5 نوامبر 2017 صورت گرفته است.

2- در صورتیکه ماهواره تا این تاریخ هنوز فعال بوده در شکل ها، زیر سال با یک خط پیوسته به مشخصات آن ماهواره هایوصل شده است.

3- در مستطیل معرفی هر ماهواره از بالا، اسم ماهواره، فاصله ماهواره از سطح زمین، زاویه میل عبوری نسبت به استوا، زمان مشاهده زمین به وقت محلی و در آخرین بخش نام سنجنده ها یا ابزارهای رصد معرفی شده است. تمامی ماهواره هایی که توسط ناسا طراحی و ساخته شده اند به رنگ نارنجی و آنهایی که با همکاری ناسا اداره می شوند به رنگهای آبی و سبز معرفی شده اند.

 

منبع: ناسا

دکتر بهزاد رایگانی

دکتر بهزاد رایگانی، عضو هیات دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. وی دانش آموخته رشته مهندسی منابع طبیعی-بیابان زدایی از دانشگاه تهران است. ایشان بیش از 15 سال در حوزه سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی تجربه کار پژوهشی دارد و از سال 1392 در دانشکده محیط زیست استاد دروس سامانه های اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته