اخبار علم و فناوری

پروژه تولید محصول جهانی تبخیر و تعرق مودیس کلید خورد

MODIS Global Evapotranspiration Project (MOD16)

میزان تبخیر و تعرق به عنوان یک شاخص مهم موثر در رطوبت در دسترس، همواره مورد علاقه پژوهشگران علوم زیستی بوده است. تغییر در مقدار این پارامتر مهم می تواند به تغییرات شدید در محیط منجر شود، بنابراین پایش مقادیر این متغیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این وجود متاسفانه تاکنون یک محصول ماهواره ای پیوسته جهت ارزیابی تغییرات تبخیر و تعرق در اختیار نبوده است، اما اخیرا مرکز نگهداری و توزیع پردازش های زمین (The Land Processes Distributed Active Archive Center (LP DAAC)) اعلام نموده است ورژن 6 محصول تبخیر و تعرق خالص سنجنده مودیس ( the Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS)) به زودی به طور کامل در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

بر خلاف ورژنهای قبلی، این محصول پیوسته خواهد بود و با قدرت تفکیک 500 متری در سطح 4 از سال 2001 تا به امروز تولید می شود و در هفته های آتی تکمیل خواهد شد تا در اخیر علاقمندان قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

در حال حاضر این محصول از Data Pool و DAAC2Disk البته با ایجاد یک اکانت رایگان در Earthdata Search Client به صورت کاملاً مجانی در اختیار همه قرار گرفته است.

دکتر بهزاد رایگانی

دکتر بهزاد رایگانی، عضو هیات دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. وی دانش آموخته رشته مهندسی منابع طبیعی-بیابان زدایی از دانشگاه تهران است. ایشان بیش از 15 سال در حوزه سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی تجربه کار پژوهشی دارد و از سال 1392 در دانشکده محیط زیست استاد دروس سامانه های اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته