اخبار علم و فناوریعلم و فناوری

تغییر آب و هوا

تغییر اقلیم

دمای هوا

دما و تغییرات آن ، در مکانهای مختلف و در طول زمان ، اساسی ترین عامل تحولات هوایی است. گرمای اتمسفر بطور مستقیم یا غیرمستقیم از تابشهای خورشیدی تامین می‌گردد. مهمترین تغییرات زمانی دما در هر نقطه زمین تغییرات شبانه روزی و فصلی است. در جهت افقی نیز گرمترین نقاط و عمولا در استوا است و به سمت قطب از دما کاسته می‌شود با کاهش ارتفاع نیز از مقدار دما کاسته می‌گردد.
این امر به دلیل کاهش تابش گرمایی زمین  کاهش میزان بخار آب ( که مهمترین عامل جذب کننده گرمای تابشی است) و انبساط هوا ، صورت می‌گیرد. البته در ارتفاع حدود 20 – 50 کیلومتری بار دیگر بر مقدار دما افزوده می‌شود. این افزایش ناشی از یونیزه شدن بخش ناچیزی از اکسیژن هوا و تبدیل آن به ازن (O3) ، توسط پرتو فرابنفش خورشیدی است. همین مقدار ناچیز ازن حیات روی زمین را در مقابل پرتوهای مرگبار فرابنفش خورشیدی محافظت می‌کند.

علل تغییرآب و هوا

سطح بالای آلاینده‌های صنعتی و تعدادی از فرایندهای انسانی باعث تغییر آب و هوا شده‌اند. عوامل مختلف طبیعی و انسانی این فاجعه مسئول ایجاد تغییرات اساسی در میانگین آب و هوا، گرم شدن کره‌ی زمین و تغییراتی در تابش خورشیدی است.
سیاره‌ی ما توانایی منحصر به فردی در حفظ زندگی دارد. با این حال، با توجه محدودیتی که ما انسان‌ها در فهم واژه‌های تکامل و پیش رفت داریم، به تعدادی از تغییرات نا بود کننده در آب و هوا کمک کرده‌ایم. برخی از آنها عبارتند از:
افزایش انتشار دی اکسید کربن
افزایش سطح گازهای گل خانه‌ای
افزایش سطح آلودگی زمین، آب و هوا
تغییر شرایط اقلیمی به انحراف طولانی مدت الگوهای میانگین آب و هوا در یک منطقه‌ی خاص و در طول دوره‌ی قابل توجهی از زمان اشاره دارد. تغییرات غیر طبیعی تأثیرات بعدی را بر جو زمین و مناطق مهم مانند یخ‌های قطبی و زیستگاه‌های طبیعی موجودات زنده‌ی مختلف می‌گذارند. علل مختلف تغییر آب و هوا با کمک سیاست‌های زیست محیطی شناسایی و اندازه‌ گیری می‌شوند که مسیر دوره‌ای آسیب‌های زیست محیطی و تغییر در هر یک از فرایندهای پویای زمین را دنبال می‌کنند. این محرک‌ها تماماً با فعالیت‌های انسانی و هم چنین عوامل خارجی ارتباط دارند، و در مجموع خسارات بسیاری را بر “شرایط آب و هوایی” وارد می‌کنند. در علم هوا شناسی، این علل به تغییر در تابش خالص مربوط شده و در ترو پوپوز (که منطقه‌ای مرزی میان ترو پوسفر و استرا توسفراست) محاسبه می‌شوند.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر حیات کره زمین

در اکثر موارد شاید عامه مردم توجهی به آن نمی کنند، اما زندگی ما به تدریج و بیش از پیش تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی قرار می گیرد. این در شرایطی است که کمپین‌هایی در راستای افزایش حساسیت سازی نسبت به اثرات ظریف و تدریجی تغییرات آب و هوایی و چگونگی تاثیرگذاری آنها به شیوه‌هایی غیر منتظره بر زندگی انسان تشکیل شده‌‌اند.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر منابع آب

بروز خشکسالی‌های شدید به واسطه تغییرات آب و هوایی نه تنها زندگی انسان، بلکه حیات محیط زیست یک منطقه را در معرض خطر قرار می دهد. کاهش منابع آب شیرین، صنایع و فعالیت‌هایی مانند کشاورزی و دامداری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین، تغییرات آب و هوایی به بی ثباتی در سطح آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها منجر می شود.

تاثیر تغیرات آب و هوایی بر سلامت انسان  

افزایش امواج گرمایی، آلودگی هوا، توفان‌ها و بیماری‌های مرتبط با آنها مانند گرمازدگی و آسم با تغییرات آب و هوایی در ارتباط هستند. به عنوان مثال، افزایش ابتلا به مالاریا در مناطق ساحلی و مرطوب را می توان با تغییرات آب و هوایی در ارتباط دانست.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی

از آنجایی که رشد محصولات کشاورزی با عوامل محیطی در ارتباط است، تغییرات آب و هوایی می تواند بر بازدهی برداشت محصول و یا نابودی کامل آن تاثیرگذار باشد. زمستان‌هایی بسیار سرد و سخت برای محصولات کشاورزی مناسب نبوده و در زمان خشکسالی نیز اگر از سیستم‌های آبیاری کارآمد استفاده نشود، نابودی محصول اجتناب ناپذیر است.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر انقراض گیاهان و جانوران

بی تردید از سرنوشت دایناسورها آگاه هستید. از این رو، چرایی تلاش دانشمندان و دولت‌ها برای طبقه بندی گونه‌های مشخصی از گیاهان و جانواران و بیان عنوان‌هایی مانند “در معرض خطر” جای شگفتی ندارد. افزون بر فعالیت‌های انسانی مانند شکار بی رویه، تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در انقراض گونه‌های مختلف به واسطه نابودی زیستگاه‌ها و موارد دیگر ایفا می کند.

کارشناسان آب و هوا : پانزده سال فرصت داریم

برای اینکه افزایش دمای زمین کمتر از دو درجه سانتی‌گراد باقی بماند، باید انتشار دی‌اکسید‌کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند و تا سال ۲۱۰۰ به صفر برسد.

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که برای این کار فقط یک فرصت پانزده ساله وجود دارد و باید استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدشونده سه تا چهار برابر شود.
این کارشناسان برای افزایش کره زمین یک سقف دو سانتیگرادی در نظر گرفته‌اند، چون افزایش بیش از دو درجه عواقب فاجعه‌باری برای بشر و محیط زیست خواهد داشت.
دیروز (یکشنبه ۱۳ آوریل، ۲۴ فروردین) “مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی” (IPCC) خلاصه سومین قسمت گزارش خود را درباره آب و هوای کره زمین در ۳۳ صفحه منتشر کرد.
کارشناسان آب و هوای سازمان ملل در این گزارش می‌گویند بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای هر سال یک گیگاتن (یک میلیارد تن) افزایش یافته است.

اطلاعات ماهواره ها درباره تغییرات آب و هوایی زمین در سال ۲۰۱۵

همه ما چیزهایی درباره تغییرات آب و هوایی شنیده ایم. اما در نوامبر ۲۰۱۵ چه بر سر سیاره ما می آید؟

فناوری های فضایی توان ما در جمع آوری داده و پارامترهای بسیار متنوع سیاره مان را افزایش داده است. دانشمندان از سراسر جهان تلاش می کنند بفهمند امروز چه اتفاقی برای آب و هوای کره زمین می افتد. در کوههای آلپ درفرانسه از داده های ماهواره ها برای درک شرایط آب و هوایی امروز در سال ۲۰۱۵ استفاده می می شود. بدون این فناوری ها نمی توانستیم به تصویر کلی از تغییرات آب و هوایی دست یابیم.

ژان پی یر دودیو، متخصص اندازه گیری از راه دور از دانشگاه گرونوبل که در کوههای آلپ در فرانسه، در ارتفاع ۳ هزار و ۲۰۰ متری در نزدیکی یخچال طبیعی “دوز آلپ” کار می کند، می گوید: «در اینجا شواهد تغییر آب و هوا تردید ناپذیر است. وقتی شرایط کنونی را با شرایط بیست سال پیش مقایسه می کنید، تفاوتها کاملا مشخصند: حجم و مساحت یخچالهای طبیعی مرتبا کمتر شده است. باید با ماهواره یخچالها را زیر نظر داشت. اندازه گیری با ماهواره جای اندازه گیریهای زمینی را می گیرد، چون اندازه گیری ماهواره ای از نظر مقیاس و گستردگی، محدودیت اندازه گیری های روی سطح زمین را ندارد. وقتی تصاویر ماهواره ای سال ۱۹۸۵ را با تصاویر سال ۲۰۱۵ مقایسه کنیم و خواهیم دید یخچال های طبیعی چه اندازه کوچکتر شده اند. دلیلش اثر گل خانه ای یعنی تاثیر مستقیم گازهای گلخانه ای در سطح جو زمین است. امسال میزان گاز کربنیک به ۴۰۰ پی پی ام رسید، ۴۰۰ قسمت از یک میلیون قسمت، یعنی در هر یک میلیون لیتر از هوا، ۴۰۰ لیتر گاز کربنیک وجود این گاز وجود دارد، که بیشترین میزان در سه میلیون سال گذشته است.. (۱ppm یعنی در هر یک میلیون لیتر از هوا، یک ژان پیر دودیو می گوید که با مته حفاری میزان آب معادل برف را اندازه گیری می شود. معمولا پارامترهایی اندازه گیری می شود که برای برف سنجیده می شود، پارامترهای مثل دما، چگالی و اندازه دانه های برف. وی می گوید: «هر هفته اندازه گیری می کنیم و وقتی ماهواره از بالای این ناحیه می گذرد سعی می کنیم اندازه گیری مان را همزمان با عبور ماهواره انجام دهیم. داده ها نشان می دهد که در اینجا برف کمتر می بارد و دما در تابستان بیشتر شده است. پس چه بر سر برفی که قبلا می بارید آمده است؟ ژان پی یر دودیو می گوید: «زمین سیستم بسته است. آب وارد فضا نمی شود بلکه در زمین می ماند و جای دیگری به صورت باران به سطح زمین باز می گردد. این بارش به شکل شدید صورت می گیرد. به همین دلیل شاهد طوفانها و گردبادهای شدید در نقاط مختلف هستیم که پیش از این هم رخ می دادند، اما نه به تعداد دفعات کنونی.

آژانس انویست  به دانشمندان امکان داده است از نقاط دورافتاده و غیر قابل دسترس زمین داده و خبر بگیرند. به این ترتیب، پژوهشگرانی مثل “فنی برون” با استفاده از داده های اپتیکی و رادیویی ماهواره ها، واکنش ناحیه هیمالیا به گرم شدن سیاره زمین را بررسی می کنند.

فنی برون، متخصص یخچال ها از دانشگاه گرونوبل می گوید: «در دهه گذشته جرم یخچالهای هیمالیا کم شده است. تصاویر جدید ماهواره ای خیلی بیشتر تفکیک پذیرند و نه تنها می توانیم جرم یخچال را بسنجیم، بلکه می توانیم جزئیات را ببینیم و بدانیم در کدام ناحیه ضخامت یخ کمتر شده و یخچال عقب نشسته است. این نکته ها برای ما خیلی جالب است چون می توانیم فرآیندهایی که در این روند نقش دارند بشناسیم.

ده ها ماهواره در مدار، زمین را رصد می کنند و چیزهایی مانند میزان رطوبت خاک، جنگل زدایی، ضخامت یخ، گازهای اتمسفر و میزان نمک محلول در آب دریا را اندازه می گیرند. این ماهواره های از سال ۱۹۹۳ تا کنون ارتفاع سطح دریاها را مرتب سنجیده اند و نشان داده اند که آب دریاها به میزان ۳.۳ میلیمتر در سال بالا می آید که شاید به نظر کوچک بیاید، اما در درستی آن تردیدی نیست.

آنی کازناوه، متخصص ارتفاع سنجی ماهواره ای در بندر کولیور در جنوب فرانسه می گوید: «سطح دریا هم چنان بالاتر می آید، این چیزی است که به کمک داده های ماهواره ای مرتب شاهدش هستیم. در نتیجه نسبت به تخمینی که زده ایم، یعنی مقدار میانگین ۳.۳ میلی متر در سال اطمینان زیاد داریم. اینجا در منطقه کولیور در مدیترانه سرعت بالا آمدن آب در حدود همین مقدار میانگین است.

عوامل مؤثر بر آب و هوای ایران با تأکید بر عنصر بارش

 

ایران سرزمین بسیار متنوّعی است که این تنوع علاوه بر ویژگی های انسانی در ویژگی های طبیعی آن هم مشاهده می شود.سرزمین ایران  در اثر استقرار بین سه صفحۀ عربستان،اوراسیا و هند به صورت یک تودۀ برجسته درآمده است.بر اثر این شکل یابی تکتونیکی[1]،مرزهای خارجی این سرزمین به صورت برآمده قسمت های فرو رفته مرکزی و داخلی را در میان گرفته است(بابائی فینی و فرج زاده،1381).مورفولوژی[2] کلی این سرزمین در نیمۀ غربی برجسته،پر عارضه و بر عکس در نیمۀ شرقی و مرکزی کشور کم عارضه،کم ارتفاع و نسبتاً یکنواخت است.این تفاوت مهم مورفولوژیکی به همراه مو قعیت عمومی جغرافیایی،یعنی  قرار گیری در کمربند خشک کرۀ زمین و قرارگرفتن منابع عمدۀ رطوبتی در غرب آن،نقش بسیار مهمی در  پدیدآوردن سیمای طبیعی سرزمین ایران به شکل کنونی داشته است.در این میان بارندگی های زندگی بخش در گسترۀاین فلات زمانی رخ می دهند،که دو عامل اساسی آن یعنی رطوبت و صعود وجود داشته باشدکه تحقیقاً نحوۀ پراکنش بارش در سطح کشور،تابع نحوه و میزان فراهمی این دو عامل است.

بنابراین از یک سوبه علت این که منابع رطوبتی داخلی کشورچشمگیرنیست،و از سوی دیگر شرایط صعود همیشه ودر همه جای کشور به طور یکسان فراهم نمی باشد،عمدۀ شرایط رطوبت و صعود باید بیرون از کشور تحت تأثیر سامانه های منطقه ای و سیاره ای گردش عمومیِ جوّتأمین شود تا در نقاط مختلف کشور بارش رخ دهد،اما از آن جا که عوامل بیرونی ذاتی کشور ایران نیستند حضور آنها همیشه ودر همه جا ی ایران یکسان نیست.

واقع شدن ایران به روی کمربند بیابانی و عمل فرونشینی هوا در این کمربند،کشور ایران(250 میلی متر) را در مقایسه با کرۀزمین(860میلی متر) به سرزمینی خشک بویژه در نواحی پست شرقی و داخلی تبدیل کرده است.کشور ایران به لحاظ عرض جغرافیایی و همجواریش با پر فشار جنب حاره ای علاوه بر اندک بودن بارش،رژیم بارشی پر نوسانی دارد.قانونمندی بارش های ایران را به سختی می توان کشف کرد.بارش ها مرتبط با مکان متفاوت اند و این تفاوت به جهت و منشاءتوده های هوایی که ایران را تحت تأثیر قرار می دهند و همچنین به جهت گیری کوه ها بستگی کامل دارد.ویژگی عمده پراکنش بارندگی در ایران آن است که بارش سالانه در سطح کشور هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی اختلاف چشمگیری نشان می دهد.در حالی که میزان بارش در سواحل خزر،زاگرس و البرزبه ترتیب حدود1560 ،930 و530 میلی متر می باشد،در مناطق مرکزی به63 میلی متر می رسدکه علاوه بر پراکنش ناهمگون مکانی،تغییرات شدید زمانی در آن به چشم می خورد(بابائی فینی و فرج زاده،1381). این نحوۀپراکنش زمانی-مکانی بارش در ایران متأثر از پراکنش سامانه های گردش جوّی جهانی می باشدکه کمترین تغییر در الگوی آن،ناهنجاری های شدید آب و هوایی را به دنبال  می آورد.از این رو وقوع بارش در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و دارای تغییرات زمانی-مکانی است.بنابراین مشخص می شودکه ویژگی های آب و هوایی ایران از جمله بارش تنها به شرایط محلی بستگی ندارد.بلکه عواملی دیگر تحت عنوان عوامل بیرونیِ منطقه ای وسیاره ای سامانۀ گردش جوّی بر نوسانات عناصر آب و هوایی ایران از جمله بارش مؤثر است.

پیش بینی دمای هوای ایران تا سال ۲۰۳۰/ وقتی خشکسالی سیل می‌آورد

یک مطالعه علمی که با همکاری محققان دانشگاهی انجام شده، نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ دمای هوا در تمام استانهای کشور، یک دهم تا یک درجه نسبت به گذشته گرم‌تر می‌شود.

این یک پیش نمایی است از آینده  کوتاه مدت تا سال ۲۰۳۰. اما نباید فراموش کنیم که مثل همه مطالعات تغییر اقلیم عدم قطعیت این مطالعه و مدل های استفاده شده در آن به شدت بالا است و این موضوع نیز یکی از مباحثی است که تمام دنیا با آن درگیر هستند. یعنی نمی دانیم تغییرات دمایی دقیقا چند درجه است و باید چقدر برای آن بها بدهیم و یا سرمایه گذاری کنیم.

اما آنچه که واضح است اینکه در گذشته هم ما روند افزایش دما را در ایران دیده ایم، اما نمی‌توانیم با اطمینان صد در صد بگوییم این تغییر اقلیم است، چرا که ما داده‌های کافی درازمدت از پدیده ای که در مقیاس زمانی بزرگ اتفاق می‌افتد نداریم. نمی توانیم بگوییم الان دچار «خشکی» شده ایم یا اینکه ۲۰ سال قبل دچار «تری» بودیم و یا آن زمان نرمال بوده و هم اکنون نرمال نیست. در گذشته نوسانات دمایی و آب و هوایی بسیار زیادی داشتیم که البته فقط مختص ایران نیز نیست. اما در نهایت  بیشتر مدلهای پیش نمایی در مورد ایران می گویند که ما به طور کلی آینده خشکتری هم خواهیم داشت. اما اینکه کجاها این اتفاق می افتد معلوم نیست. در بعضی جاها مدلها تفاهم ندارند و حتی در گزارش «هیات بین دول تغییر اقلیم » که هر ۵ سال یکبار منتشر می شود کلی تفاوت در مدلها و نتایج آنها تحت سناریوها وجود دارد. البته در مدل به دست آمده برای افزایش گرمای هوا در بسیاری از جاها توسط تیم های تحقیقی، اجماع وجود دارد اما اینکه کدام سناریو معتبرتر بوده و کدام آینده قطعیت بیشتری دارد، هنوز مشخص نیست.

آب و هوای ایران در حال «گرم‌تر و خشک‌تر» شدن است

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست از گرم‌تر شدن و خشک‌تر شدن ایران در بلندمدت خبر داد و گفت: گرم‌تر و خشک تر شدن به همراه جابه‌جایی فصلها از تاثیرات تغییرات اقلیمی است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کوتاه‌مدت برای اثرات تغییرات اقلیمی نداریم، اظهار کرد: پیش‌بینیهای ما در مقیاس چند ساله و بلند تعریف شده است؛ در پیش‌بینی درازمدت ایران بسیار خشک و بسیار گرم خواهد بود.

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به طور حتم روند تغییرات اقلیمی و تاثیرگذاری آن ادامه‌دار است مگر اینکه مکانیزمهایی که در سطح کلان جهانی فعالیت می‌کنند تغییر فرم عملکرد پیدا کنند؛ یعنی به عبارتی  میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ما کمتر شود و همه کشورها در زمینه کاهش انتشار، جدی‌تر عمل کنند در غیر این صورت بعید می‌دانیم این روند متوقف شود.

جابجایی فصلها نشانه تغییرات اقلیمی

مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوا سازمان حفاظت محیط زیست درباره اثرات تغییرات و جابجایی فصلها گفت:‌تقریبا فصلها در کشور ما یک ماه جابه‌جا شده‌اند؛ به عنوان نمونه شاهدیم که وضعیت جوی فروردین همانند اسفند ماه است و آب و هوای مهر ماه نیز شبیه به شهریور ماه است.

به گفته ناصری وضعیت آب و هوایی حتی با تمهیدات لازم به‌طور کامل بهبود نمی‌یابد و اثرات خشک‌تر شدن و گرم‌تر باقی خواهد بود و تأثیرگذاری خود را خواهد داشت.

وی تصریح کرد: دو مکانیزم گرم‌تر شدن، خشک‌تر شدن  و تغییر فصلها از آثار سؤ تغییرات اقلیمی است و این دو مکانیزم هر دو برگرفته شده از تغییرات اقلیمی هستند.

کشفیات جدید ناسا آینده تحقیقات مرتبط به تغییرات آب و هوایی را متحول می کند 

ناسا، تصویر کاملی از تغییرات آب و هوایی جهان را نشان می دهد.

همانطور که می دانید، انفجار بزرگ انتشار گازهای دی اکسید کربن در سرتاسر جهان در سه جنگل بزرگ استوایی رصد شده است. اما اینکه دانشمندان چگونه موفق به این کشف شده‌اند، می‌تواند منجر به تغییر فوق‌العاده ای در چگونگی رصد تغییرات آب و هوایی شود.

انفجار گازهای گلخانه‌ای در طول دو هزار سال گذشته، بیشترین رشد را داشته و دانشمندان توانسته‌اند، با بهره بردن از اطلاعات ماهواره‌ی OCO-2 دانسته‌های خود را افزایش دهند، این ماهواره رصدی می‌تواند از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در زمین نقشه‌برداری‌های دقیقی انجام دهد.

این موردی است که دانشمندان حتی تا چند سال قبل هم قادر به انجام آن نبودند؛ چرا که پیش از این اطلاعات دانشمندان از ایستگاه‌های هواشناسی زمینی به دست می‌آمد، اما این جنگل‌ها معمولا در نواحی دور دست و بسیار دور از دسترس واقع شده‌اند و علاوه بر آن رعد و برق‌ها در چنین نواحی اختلالات زیادی را به وجود می‌آوردند که امکان پیگیری و رصد آن‌ها به سادگی فراهم نمی‌شد.

اما اکنون، با استفاده از این ماهواره دانشمندان می‌توانند با دقتی بسیار زیاد و بدون اینکه جو زمین تداخلی در اطلاعات به وجود بیاورد، این پدیده را رصد کنند. به گفته دانشمندان، این پیشرفت قابل‌توجه، می‌تواند منجر به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر و به همین ترتیب پیش‌بینی‌های بهتر، تغییرات آب و هوایی و چگونگی تاثیر آن بر آینده‌ی سیاره‌ی ما شود.

آژانس فضایی ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

این قابلیت‌ها با وجود نزدیک به ۳۰ سال اطلاعات ماهواره‌های مختلف، به کمیته بین‌المللی تغییرات آب و هوایی کمک کرد تا در سال ۲۰۰۷ نتیجه‌گیری کند که بیشترین افزایش مشاهده شده دمای متوسط جهانی از اواسط قرن ۲۰ احتمالا با افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای (ناشی از فعالیت‌های انسانی) مرتبط است. اما هنوز چیز زیادی در مورد پیامدهای آن نمی‌دانیم. اینکه آب و هوای زمین تا چه حد تغییر می‌کند یا دمای سطحی تا چه میزان افزایش می‌یابد؟ و سطح دریا هم به هم ترتیب بالا می‌رود؟ دانشمندان و مهندسان ناسا به سوالات مهم در آینده پاسخ خواهند داند.

یافته های نگران کننده ماهواره های ناسا در خصوص روند گرمایش زمین

با کمک تصاویر ثبت شده توسط ماهواره ها ، اقلیم شناسان به خوبی میتوانند نحوه مکش گاز دی اکسید کربن از جو توسط اقیانوس ها و بازدم آن را درک کرد . چنین اطلاعاتی به ما  کمک خواهد کرد تا واکنش آینده زمین نسبت به گرم شدن جهانی آب و هوا را پیش بینی کرد .

به عنوان مثال، ماهواره های مورد اشاره نشان دادند که در جریان پدیده النینو در سال ها ۲۰۱۵ تا ۱۶، به دلیل افزایش گرما، خشکسالی و آتش سوزی های گسترده، سطح دی اکسید کربن اتمسفر به شکل چشمگیری افزایش یافت.

گیاهان به طور طبیعی دی اکسید کربن را از هوا جذب و سپس در هنگام شب آن را دوباره آزاد میکنند . اما به دلیل بارش کم و افزایش بیش از حد گرما در قاره های آمریکای جنوبی ، آفریقا و آسیا ، درختان آنطور که انتظار میرفته دی اکسید کربن را جذب نکرده اند . قسمت دیگری از آنها نیز با نرخ بیشتری مرده و با سرعت بالاتری تجزیه شده اند . این به نوبه خود بازگشت این گاز گلخانه ای به جو را تسریع بخشیده اند .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته