ترفندستان

حذف برخی عناوین در مرحله برچسب زنی لایه در ArcGIS

کددهی در فرآیند برچسب زنی در ArcGIS

حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی به لایه ای در ArcMap برچسب یا Label می دهید، برخی عناوین تکراری بر روی عوارض لایه، ساختار نقشه را به هم می زنند. مثال خوبی برای این موضوع مربوط به لایه پیکره های آبی مربوط به این نوشته می باشد.

در این موارد بهتر است از کددهی برای نمایش برچسب استفاده شود.

بدین منظور بر روی نام لایه در فهرست مطالب (Table of Contents) کلیک سمت راست کنید، بعد از گزینه ها، Properties و سپس منو Labels را انتخاب کنید. بعد در بخش نام ستون برچسب یا (Label Field)، (ستونی که برچسب را تعریف می کند) انتخاب ، بعد گزینه Expression را انتخاب کنید.

در اینجا باید کمی زبان ویژوال بیسیک یا پایتون بدانید، ولی اگر تجربه ای ندارید نیز مهم نیست. از همین صفحه گزینه help را بزنید تا کلیات را متوجه شود. به شکل زیر نگاه کنید، اسکریپ یا کد، برای ستونها قابل اعمال است در این مثال ما فیلد یا نام ستون مدنظر NAM است که در کددهی به صورت [NAM] استفاده شده است.

برای شروع کددهی اول گزینه پیشرفته یا advance را مشابه شکل زیر بزنید بعد مشابه شکل زیر، در بخش شماره 2  باید کد بدهید. اما اندکی توضیح برای کد ما:

خط اول متغیر تعریف شده است بنابراین در مثالهای مشابه بجز نام فیلد، این بخش باید ثابت بماند، در اصل می گوییم معادله یا کد، در مورد آن فیلد خاص اعمال می شود. تابعی که اینجا در مورد این ترفند داریم finallabel ثابت است و برای فیلد NAM اعمال می شود.

در خط دوم تابع شرطی بکار بردیم، یعنی if . می گوییم اگر در فیلد مورد نظر گزینه UNK وجود داشت، خط بعدی را بخوان یا اجرا کن. دقت کنید UNK بین دو تا علامت نقل قول دوگانه یا double quotation marks (“) قرار گرفته یعنی تاکید کردیم، فقط اگر عنوان برچسب، اینگونه بود، خط بعد، اجرا شود.

در خط سوم با دستور findlabel می گوییم که با شرط خط قبل چه کاری شود، وقتی می خواهیم خالی باشد فقط دو تا علامت نقل قول دوگانه، روبروی علامت مساوی قرار دادیم: = “”

در خط بعدیT بخش دوم شرط با تابع Else معرفی شدهT یعنی حال اگر شرط قبل نشدT برو به خط بعد.

و در خط بعد باز با تابع findlabel می گوییم، برچسبهای دیگر این فیلد را نمایش بدهد

خط بعدی، پایان شرط if و خط آخر هم پایان اسکریپت یا تابع ما است، به همین سادگی!

دقت کنید بعد از نگارش گزینه اعتبارسنجی یا verify را بزنید تا مطمئن شوید خطایی نیست. دقت کنید که کد ما بر اساس ویژوال بیسیک است (4 در شکل بالا) در نهایت OK را انتخاب کنید.

اینهم نتیجه کار!

حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی به لایه ای در ArcMap برچسب یا Label می دهید، برخی عناوین تکراری بر روی عوارض لایه، ساختار نقشه را به هم می زنند. مثال خوبی برای این موضوع مربوط به لایه پیکره های آبی مربوط به این نوشته می باشد. در این موارد بهتر است از کددهی برای نمایش برچسب استفاده شود. بدین منظور بر روی نام لایه در فهرست مطالب (Table of Contents) کلیک سمت راست کنید، بعد از گزینه ها، Properties و سپس منو Labels را انتخاب کنید. بعد در بخش نام ستون برچسب یا (Label Field)، (ستونی…

به این نوشته امتیاز دهید

امتیاز این نوشته

User Rating: 4.12 ( 3 votes)

دکتر بهزاد رایگانی

دکتر بهزاد رایگانی، عضو هیات دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. وی دانش آموخته رشته مهندسی منابع طبیعی-بیابان زدایی از دانشگاه تهران است. ایشان بیش از 15 سال در حوزه سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی تجربه کار پژوهشی دارد و از سال 1392 در دانشکده محیط زیست استاد دروس سامانه های اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

مطالب مرتبط

1 thought on “حذف برخی عناوین در مرحله برچسب زنی لایه در ArcGIS”

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته