آموزش گام به گاممحتوای آموزشیمحتوای آموزشی سایر رشته ها

گام به گام با کارتوگرافی

پاورپوینت کارتوگرافی دکتر بهزاد رایگانی

کارتوگرافی از ریشه لاتین Charta  به معنای کاغذ(نقشه) و کلمه یونانی Graphen به مفهوم ترسیم گرفته شده است و معادل نقشه نگاری یا ترسیم نقشه است. در زبان فرانسه Carte به معنی نقشه و Graphie به معنی ترسیم است و cartographie در زبان فرانسوی به معنی نقشه نگاری است. در زبان انگلیسی هم با کمی تغییر از واژه cartography برای نقشه نگاری استفاده می شود و کاربرد آن از واژه مترادف آن یعنی Mapping بیشتر است. کارتوگرافی دانش تهیه نقشه است. در واقع علم و هنری است که برای ترسیم علمی به شیوه زیبا نقشه بکار می رود. کارتوگرافی را می توان علم پیشین GIS برشمرد، بنابراین یادگیری اصولی این هنر به متخصصین GIS هم کمک قابل توجه ای می نماید. در اینجا می توانید پاورپوینت دکتر بهزاد رایگانی عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست را دریافت نمایید. این آموزش کامل است و از تعریف علم کارتوگرافی شروع میشود و بخش های آن شامل تعریف نقشه، تقسیم بندی انواع نقشه ها، راه های کسب اطلاعات مورد نیاز برای ترسیم نقشه، تفاوتهای عکس و نقشه، اجزا مختلف نقشه، انواع سیستم های تصویر و مختصاتی، تعیین موقعیت بر روی نقشه، پیاده سازی موقعیت روی نقشه، موقعیت یابی و توجیه نقشه در صحرا، شیوه های تغییر مقیاس، خلاصه سازی و معرفی انواع آن، معرفی ابزارهای کارتوگرافی، حوزه آبخیز، معرفی منحنی های میزان و قوانین آنها، شیوه جدا سازی حوزه ها و زیر حوزه ها، کمترین و بیشترین ارتفاع، مرکز سطح حوزه، محاسبه مساحت، رسم نیمرخها، محیط و مساحت حوزه، شکل حوزه، تراکم زهکشی، شکل شبکه زهکشی، رده بندی آبراهه ها، شیب متوسط حوزه، طول آبراهه، جهت شیب، وضعیت ارتفاعی، عرض حوزه، ارتفاع متوسط حوزه و حجم مخزن می باشند.

جهت جلوگیری از سو استفاده، فایل دارای رمز ویرایش است و برای مشاهده محتوا کافی است، پس از بازکردن فایل، بر روی گزینه readonly کلیک نمایید.

مشاهده ادامه این مطلب فقط برای اعضای سایت فراگیر علمی تخصصی محیط زیست فراهم می باشد. خواهشمنداست جهت مشاهده کامل این نوشته، ثبت نام کنید و به حساب کابری خود وارد شوید. ثبت نام در اینجا کاملاً رایگان است.

عابد ترابی نیا

کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست- پژوهشگر- کارشناس و مدرس GIS- (سنجش از دور) RS- مدل سازی آلودگی صوت- نرم افزار های مرتبط با محیط زیست و نقشه سازی

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته