اخبار علم و فناوریعلم و فناوری

استفاده از ضایعات پلاستیک در جاده سازی

Plastic Roads

امروزه مسئله زباله یا به عبارت دیگرمواد زاید به یکی از معضلات زیست محیطی برای بشر تبدیل شده است ،در کشورهای توسعه یافته بازیافت واستفاده مجدد ازضایعات مورد توجه خاص قرارگرفته و به یک صنعت تبدیل شده است که این خودنشان دهنده اهمیت بازیافت مواد می باشد.ظروف پلاستیکی از مواد مختلفی ساخته شده اند که یکی از آنها PET هست که بخاطر ساختار پلیمری خاص، روش بازیافت آن،با سایرپلاستیکهاکاملا متفاوت است وبهمین دلیل بازیافت آن در سطح بسیار محدودی انجام می گیرد. با توجه به پلیمرهای متراکم که درساختPET  بکار رفته اند، این ماده بسیا ردی رتجزیه میشود. بدلیل خطر آلودگی ظروف بسته بندیPET  بازیافتی به موادشیمیایی سمی که ممکن است در طی مصرف باآن مواجه شده باشندنمیتوان از آنهادر بسته بندی موادغذایی استفاده نمود. ازطرفی هم  تخمین زده می شودکه حدود۴۰ میلیون کیلومتر مسیر جاده ای در سرتاسر جهان وجود دارد که برای ساخت و توسعه آنها از صدها میلیون بشکه نفت استفاده شده است.

دراین باره، مهندس Toby McCartney درجهت مقابله با استفاده ازاین حجم عظیم منابع طبیعی و تجدیدناپذیر و همچنین مقابله با مشکل رشد پسماندهای پلاستیکی، راه حل بسیار هوشمندانه ای را ارائه داده است. وی باترکیب پلاستیک های بازیافتی با آسفالت توانسته است راهی برای جایگزینی قیر و محصولات روغنی بکار رفته درآسفالت جاده ها با مواد بازیافتی پیدا کند (تا کنون، برای ساختن جاده ها به طور کامل از پلاستیک استفاده نشده است).این روش باعث شده است تا میزان تولید ضایعات پلاستیک  کاهش یابد واز طرفی نیاز به محصولات روغنی نیز کاهش یابد. همچنین با استفاده از این روش می توان جاده هایی با روکش مقاوم تر و ماندگار تر ساخت.این مواد پلاستیکی ابتدا به شکل گلوله های پلاستیکی ساچمه مانند بنام  گلوله های MR6 تبدیل شده( که تقریبا 0.5درصدازمخلوط این آسفالت جدید راتشکیل می‌دهد) و سپس با سنگ ها و شن هایی که بطور معمول در ترکیب آسفالت جاده ها بکارمی روند به همراه مقدار بسیار کمی قیر مخلوط شده و برای روکش جاده استفاده شده اند. درواقع روند ترکیب این موادبا هم درست مانند روند ترکیب موادبکار رفته برای آسفالت جاده است که نیاز به هیچ گونه تجهیزات اضافی ویاروش جدیدبرای ترکیب این مواد با هم وجود ندارد.

از آنجایی که  بخش هایی ازجاده را از پیش ساخته وبه شکل یک قطعه همانند تکه های لگو که به هم متصل یا جدا میشوند میتوان در ماسه نصب کرد هنگامی که عناص ربه پایان عمر مفیدشان دست پیدا میکنند، میتوانند دوباره بازیافت شوند، سازندگان مدعی هستند که زمان جاده‌سازی میتواند از چندین ماه به چند هفته کاهش یابد. همچنین مواد تولیدکننده آن سبکتر بوده پس دارای وزن سبکتر بوده که به این معنی است که زمین کمتر تحت فشار قرار می گیرد.این جاده دارای فضای تو خالی است که میتواند برای ذخیره آب (به طور موقت) استفاده شوددرنتیجه هنگام بارش شدید از ایجاد سیل جلوگیری میکند. فضای تو خالی نیز میتواند برای حمل ونقل کابل ها و لوله ها استفاده شود بنابراین از آسیب های حفاری جلوگیری می شود. و دیگر برنامه های کاربردی قابل تصور از جمله نصب سنسورها یا شارژ الکتریکی وسایل نقلیه، گرمایش جاده وتولید انرژی وجود دارد.

هزینه ساخت جاده پلاستیکی ممکن است در مقایسه با روش معمولی اندکی بالاتر باشد با این حال نباید از این تکنولوژی دوری کرد زیرا مزایای آن خیلی بیشتر از هزینه آنست.این جاده‌های کاملا پلاستیکی، میتوانند برای آب وهوای بسیارگرم ومرطوب(دردماهای  شدیدمنفی۴۰درجه ومثبت۸۰درجه سانتیگراد) مقاوم باشند، همینطور میتوان به مقاومت بهتر آنها در برابر خوردگی اشاره کرد. همچنین این پوشش‌ها تا سه برابر بیشترازآسفالت دوام آورده وآب باران بخاطر وجود پلاستیک در قیر نفوذ نخواهد کرد بنابراین این تکنولوژی موجب تعمیرات کمتر جاده ای خواهد شد.این جاده باعث افزایش دید در شب و کاهش سرو صدا نیز میشود. هرکیلومترازجاده با پهنای میانگین،به بیش از 2تن مخلوط پلیمری نیاز خواهد داشت.

باوجود این مزیت ها جاده های پلاستیکی دارای معایبی نیز هستند: جاده پلاستیکی خالص نیاز به استفاده از پلاستیک های سازگار دارد، زیرا زمانی که ذوب میشود، پلاستیک های مختلف ممکن است جدا جدا شوند و باعث ضعف های ساختاری شوند،که میتواند منجر به نارسایی زودرس شود و همچنین پوشیدن ذرات پلاستیکی مضراست که میتواند مشکل آلودگی میکروپلاستی فعلی رابدتر کند.

پیش‌بینی می‌شود این روش موجب کاهش سالانه ۱٫۴۵تن انتشارگاز دی‌اکسیدکربن و دو درصد کاهش انتشارگازهای حاصل ازحمل‌ و نقل شود.هدف این است که جاده ای رابا زیست محیطی کمتری نسبت به سیستم های سنتی جاده ای ایجاد کنیم.با استفاده از چنین فناوری هایی میتوان به توسعه وبهبود رانندگی و همینطور تعامل بهتر لاستیک خودروها با سطح و پوشش زمین پرداخت.استفاده از تکنولوژی نوین،نه تنها جاده سازی راتقویت کرده است، بلکه عمرجاده را افزایش داده است و همچنین به بهبود محیط زیست کمک خواهدکرد و همچنین منبع درامدی ایجاد میکند.

مشاهده ادامه این مطلب فقط برای اعضای سایت فراگیر علمی تخصصی محیط زیست فراهم می باشد. خواهشمنداست جهت مشاهده کامل این نوشته، ثبت نام کنید و به حساب کابری خود وارد شوید. ثبت نام در اینجا کاملاً رایگان است.

مشاهده ادامه این مطلب فقط برای اعضای سایت فراگیر علمی تخصصی محیط زیست فراهم می باشد. خواهشمنداست جهت مشاهده کامل این نوشته، ثبت نام کنید و به حساب کابری خود وارد شوید. ثبت نام در اینجا کاملاً رایگان است.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته