برنامه افزودنی

برنامه افزودنی ورود حرفه ای فایلهای hdf مودیس به نرم افزار ENVI

افزونه حذف Bow-Tie Effect و خطای هندسی داده های MODIS در ENVI

سنجنده مودیس از پویشگرهای جارویی یا whiskbroom استفاده می کند که عمود بر مسیر حرکت سنجنده به کمک یک آیینه دوران کننده و مجموعه ای از آشکارسازها، تابندگی سطح را ثبت می کنند. به دلیل وسعت بسیار زیاد عرض برداشت اطلاعات (2330 km) و تغییر اندازه بسیار زیاد سطح مشاهده شده در بخشهای غیر عمود کناره ها، تصاویر مودیس در حاشیه دچار همپوشانی داده برداری آشکارسازها می شوند و تصویر خروجی را دچار اثر پاپیونی (Bow-Tie) می کند. برای رفع این مشکل روشهای زیادی وجود دارد ولی یکی از این روشها استفاده از افزونه نرم افزار ENVI به mtck (The MODIS Conversion Toolkit plugin for ENVI) است.

Image result for Bow Tie modis

 

Image result for Bow Tie modis

 

در تصویر روبرو می توانید اثر پاپیونی را در تصاویر مودیس مشاهده نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزونه mtck به جز رفع خطای پاپیونی در استفاده از محصول mod03 یا myd03 جهت رفع خطاهای هندسی محصولات سطوح پایین و سطح اول نیز کارآمد است و می تواند برای استخراج کانالهای مختلف یک محصول و تغییر سیستم تصویر آن بکار گرفته شود. در ضمن به کمک زبان IDL امکان استفاده از این محصول برای ورود دسته ای محصولات مودیس وجود دارد.

در اینجا می توانید آخرین نسخه این افزونه را دریافت نمایید. جهت مشاهده فیلم آموزشی استفاده از این افزونه به این آدرس مراجعه کنید و جلسه دوم را دریافت کنید.

 

دکتر بهزاد رایگانی

دکتر بهزاد رایگانی، عضو هیات دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. وی دانش آموخته رشته مهندسی منابع طبیعی-بیابان زدایی از دانشگاه تهران است. ایشان بیش از 15 سال در حوزه سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی تجربه کار پژوهشی دارد و از سال 1392 در دانشکده محیط زیست استاد دروس سامانه های اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته