معرفی ماهواره ها و سنجنده ها

معرفی ماهواره Terra (بخش اول) و روش دانلود محصولات آن

سنجنده Aster

مقدمه

ماهواره TERRA یک ماهواره علمی تحقیقاتی چند ملیتی می باشد. این ماهواره از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در تاریخ 18 دسامبر 1999 راه اندازه و به فضا پرتاب شد. از 24 فوریه سال 2000 جمع آوری داده ها را آغاز نمود. این ماهواره دارای 5 سنجنده (سنجنده مجهز به سنسور انتشار حرارتی فضایی پیشرفته و بازتاب رادیومتری)ASTER،(سنجنده مجهز به سنسور بررسی ابرها و سیستم انرژی تابشی زمین) CERES ،(سنجنده مجهز به تصویربرداری رادیومتری طیفی چند زاویه ای) MISR ، ،(سنجنده مجهز به تصویربرداری رادیومتری طیفی با رزولوشن متوسط) MODIS، (سنجنده مجهز به اندازه گیری آلودگی های تروپوسفر) MOPITT می باشد، داده های این ماهواره به شناسایی آلودگی در سراسر جهان کمک می کند.

ماهواره TERRA و سنجنده های آن

ماهواره Aster

این ماهواره یکی از پنج سنجنده ماهواره TERRA می باشد که در دسامبر 1999 توسط ژاپن در پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا ساخته شد. سنجنده Aster با داشتن 14 باند طیفی مختلف به دانشمندان و محققان امکان بررسی پدیده های زمینی را در طول موجهایی نظیر مادون قرمز نزدیک، کوتاه و حرارتی که توسط چشم انسان قابل رویت نیست را می دهد. این سنجنده برای تشخیص تغییرات (Change Detection)، کالیبراسیون، اعتبار سنجی و مطالعات سطح زمین مناسب می باشد.Aster

Dagze Lake (Tibet)

نمونه تصاویر برداشت شده توسط Aster

معرفی تخصصی

Aster شامل سه دستگاه می باشد:

  1. VINR؛ دارای سه باند با وضوح 15 متر که دارای دو تلسکوپ برای به حداقل رساندن اعوجاج تصویر می باشد.
  2. SWIR؛ دارای 6 باند با وضوخ 30 متر که از یک تلکسکوپ انکساری استفاده می کند که برای جداسازی طیفی از شش فیلتر استفاده می کند.
  3. TIR؛ دارای 5 باند با وضوح 90 متر که از یک سیستمم کاتودیوپرتیک نیوتنی با یک آینه استفاده می کند تا انحراف های تصویر را تصحیح نماید.

به این ترتیب Aster داده های سطح یک را آماده می کند این داده ها نیازمند به تصحیح های رادیومتری، هندسی و

مشخصات باندهای سنجنده Aster

معرفی اجمالی ماهواره Aster

مشخصات ماهواره TERRA

دسترسی به داده های TERRA

ابتدا وارد سایت https://search.earthdata.nasa.gov شوید، اگر حساب کاربری ندارید ابتدا در سایت ثبت نام کرده و سپس در صفحه اصلی سایت ماهواره و سنجنده خود را انتخاب نمایید.

در بخش نقشه ابزار چند ضلعی را انتخاب نمایید و ناحیه مطالعاتی خود را مشخص کنید پس از دو بار فشردن کلیک چپ نشانگر در قسمت Matching collections تصاویر مربوط به این منطقه نمایش داده می شود.

با انتخاب تصویر مربوط به سنجنده Aster تمام تصاویر نزدیک به منطقه مورد مطالعه نمایش داده می شود با دانلود کردن هرکدام از تصاویر می توانید به داده های این سنجنده دسترسی پیدا کنید، همچنین می توانید مشخصات تصویر را دانلود نموده و یا در سایت مشاهده کنید. این سایت تمام داده های ماهواره ای خود را با یک قالب خاص ارائه می دهد. تصاویری که در تمام سالها برداشت شده باشند را در یک فایل زیپ ارائه می دهد که شما می توانید کل این فایل را ذخیره نمایید یا فقط سالهای دلخواه خود را دانلود کنید.

مطالعه بیشتردر https://terra.nasa.gov/

و https://asterweb.jpl.nasa.gov/content/03_data/04_Documents/aster_user_guide_v2

زهرا مصفایی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارزیابی محیط زیست، پژوهشگر

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته