برنامه افزودنی

دانلود رایگان افزونه MAXENT

نرم افزار مطلوبیت زیستگاه و حضور گونه

در سال های اخیر تعیین وضعیت پراکنش و توزیع گونه ها و وضعیت زیستگاه های تحت اشغال آنها از اهمیت به سزایی در برنامه های حفاظتی و مدیریت حیات وحش برخوردار شده است. اما مشکل زمان و بودجه قابل دسترس برای مطالعه گونه ای از حیات وحش در مقیاس وسیع دشوار و در بسیاری از موارد غیر ممکن است. لذا از روش های مدلسازی استفاده می شود. یکی از مشکلات اساسی مدل هایی که نیاز به داده های حضور و عدم حضور به عنوان متغیر وابسته دارند، نبود داده های عدم حضور مطمئن است. بنابراین از دیگر روش هایی که تنها مبتنی بر دادههای حضور گونه هستند مانند  MaxEnt استفاده می شود. استفاده از مدل های که تنها نیازمند داده های حضور هستند، می تواند از خطاهای حاصل از بکارگیری داده های عدم حضور اشتباه جلوگیری کند. (زیدی, امیر؛ نوید زمانی؛ مسلم مومنی اصل و حبیب کولیوند، ۱۳۹۲، معرفی روش MaxEnt برای ارزیابی زیستگاه حیات وحش در ایران، اولین همایش سراسری محیط زیست، انرژی و پدافند زیستی، تهران)

در اینجا قصد داریم نحوه نصب و استفاده از افزونه MAXENT را در نرم افزار TerrSet آموزش دهیم.

1- نرم افزار TerrSet را نصب نمایید. (https://goo.gl/daEiHZ)

2- فایل زیپ MAXENT را از سایت دانلود نمایید و سپس آن را از حالت فشرده خارج سازید.

3- دو فایل bat و maxent.jar را کپی کرده و در آدرس C:\Program Files\TerrSet\mods  انتقال دهید.

4- نرم افزار Terrset را باز کرده، در بخش File به قسمت User Preferences بروید.

5- آدرس فولدری که فایل ها را به آن جا منتقل کرده اید مشخص نمایید (C:\Program Files\TerrSet\mods).

6- در انتها Ok نمایید.

7- به بخش (Habitat and Biodiversity Modeler (HBM رفته و بر روی آن کلیک نمایید.

8- به پنل Habitat Suitability/Species Distribution Modeling بروید. در این قسمت می توانید آنالیزهای مرتبط با مطلوبیت زیستگاه را با روش های مختلف از جمله MAXENT انجام دهید.

مشاهده ادامه این مطلب فقط برای اعضای سایت فراگیر علمی تخصصی محیط زیست فراهم می باشد. خواهشمنداست جهت مشاهده کامل این نوشته، ثبت نام کنید و به حساب کابری خود وارد شوید. ثبت نام در اینجا کاملاً رایگان است.

عابد ترابی نیا

کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست- پژوهشگر- کارشناس و مدرس GIS- (سنجش از دور) RS- مدل سازی آلودگی صوت- نرم افزار های مرتبط با محیط زیست و نقشه سازی

2 thoughts on “دانلود رایگان افزونه MAXENT”

پاسخی بگذارید

Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته