معرفی ماهواره ها و سنجنده ها

معرفی ماهواره QuickBird و روش دانلود محصولات آن

ماهواره QuickBird

مقدمه

ماهواره QuickBird توسط شرکت DigitalGlobe توسعه یافته که تصاویری با وضوح بسیار دقیق و تجاری از زمین ارائه می دهد. تصاویر QuickBird مجموعه‌ای از تصاویر پانکروماتیک (panchromatic) و چند‌ منظوره (multispectral) می باشد، که به منظور پشتیبانی از نقشه های پوشش گیاهی زمین ، مدیریت ارزیابی و ارزیابی ریسک استفاده می گردد. این ماهواره در 18 اکتبر 2001 در پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ کالیفرنیا در آمریکا به فضا پرتاب شد. و DigitalGlobe در آوریل 2011 با ارتقا سطح مدار به منظور افزایش عمر سنسور QuickBird این ماهواره را تکمیل نمود. به این ترتیب تصاویر این ماهواره از ارتفاع عملیاتی 482 کیلومتر به 450 کیلومتر تا سال 2013 رسید. امروزه ماهواره QuickBird DigitalGlobe تصاویر با وضوح زیر یک متر و دقت بالای جغرافیایی ارائه می دهد.

https://content.satimagingcorp.com/static/galleryimages/quickbird-zurich-switzerland.jpg

نمونه تصاویر برداشت شده توسط QuickBird

معرفی تخصصی

از امکانات این ماهواره می توان به وضوح زیر یک متر، تصاویر نادیر پانکروماتیک و چند منظوره با قدرت تفکیک به ترتیب، 65 سانتیمتر و 62/2 سانتیمتر، پلتفرم پایدار، گردآوری سریع اطلاعات در یک محدوده وسیع، تصویر برداری عرضی 18 کیلومتر، کیفیت بالای تصاویر، کنتراست بالا، نسبت سیگنال به نویز بالا و ذخیره اطلاعات وسیع در یک پایگاه داده اشاره نمود. از فواید QuickBird می توان به کیفیت بالای تصاویر به منظور تشخیص تغییرات و تجزیه و تحلیل تصاویر، ایجاد نقشه از راه دور بدون استفاده از نقاط کنترل زمین و تفسیر پذیری تصاویر اشاره نمود.

معرفی اجمالی ماهوارهQuickBird

مشخصات ماهواره Quickbird

دسترسی به داده های QuickBird

ابتدا وارد سایت www.digitalglobe.com شوید و سپس از بخش Sale Inquiries وارد بخش ثبت نام شوید. پس از آن وارد بخش Search Imagery شوید و در این قسمت ناحیه مطالعاتی خود را انتخاب نمایید.

پس از ترسیم و مشخص کردن ناحیه مطالعاتی توسط یکی از روش های زیر به پایگاه داده فرصت جستجو دهید تا تصاویر نزدیک به این ناحیه را پیدا کند.

در این قسمت می توانید تمام تصاویر که هم پوشانی دارند را انتخاب کرده و یا فقط تعدادی از تصاویر را انتخاب کنید سپس با فشردن کلید Next وارد بخش دانلود شوید.

به این ترتیب می توانید تصویر مورد نظر خود را در فرمت های مختلف به صورت عکس فایل و یا AOI دانلود نمایید.

مطالعه بیشتر در glcf.umd.edu/library/guide/QuickBird_Product_Guide

زهرا مصفایی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارزیابی محیط زیست، پژوهشگر

مطالب مرتبط

1 thought on “معرفی ماهواره QuickBird و روش دانلود محصولات آن”

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته