اخبار علم و فناوریعلم و فناوری

ناسا معمای افزایش اخیر متان در اتمسفر را حل کرد

نقش آتش سوزی در انتشار متان

تیم علم زمین ناسا در مقاله ای که در مجله نیچر به چاپ رسیده است مدعی شده است علت تغییرات گاز متان در اتمسفر در سالهای اخیر را یافته است. متان از جمله گازهای گلخانه ای به شمار می رود که از 2006 تا به امروز، انتشار آن به اتمسفر شیب تندی به خود گرفته است. تیم تحقیقاتی دو منبع شناخته شده برای این افزایش را مورد بررسی قرار دادند: 1- انتشار ناشی از صنایع نفت و گاز و 2- تولید میکروبی در محیط های حاره ای شبیه باتلاقها و زمینهای کشت برنج (شالیزارها). انتشار متان از هر دو منبع تخمین زده شد ولی وقتی این تخمینها به تخمین دیگر منابع تولید متان، اضافه شد، جمع کل به طور قابل ملاحظه ای از آنچه مشاهده شده بود بیشتر بود. در حقیقت هر تخمین آنقدر بزرگ بود که به تنهایی کل افزایش را توجیه می کرد.

جان واردن دانشمند ناسا و همکارانشان برای توجیه این اختلاف بر روی آتش سوزی متمرکز شدند زیرا مقدار آتش سوزی نیز در کل جهان در حال تغییر است. بر اساس تصاویر سنجنده مودیس، سطح آتش گرفته سالیانه از اوایل 2000 تا دوره 20014-2007 حدود 12 درصد کاهش یافته بود. بنابراین فرضیه منطقی این بود که انتشار متان ناشی از آتش سوزی نیز به همان میزان کاهش پیدا کرده باشد (12 درصد). اما با استفاده از اندازه گیری های ماهواره ای متان و دی اکسیدکربن، تیم واردن پی برد مقدار واقعی کاهش در انتشار گاز متان تقریباً دوبرابر آن چیزی بود که پیش از آن فرض می شد (حدود 24 درصد).

وقتی تیم تحقیقاتی این اختلاف محاسباتی را از مجموع تخمینهای قبلی کم کرد، بیلان انتشار متان به درستی متوازن شد. این تحقیق در مجله نیچر به انتشار رسیده است.

جالب است بدانید تیم واردن اندازه گیری های متان و منواکسید کربن را به وسیله سنجنده MOPITT  (Measurements of  از  Pollutants in the Troposphere ) ماهواره Terraو کمی سازی انتشار گاز متان ناشی از آتش سوزی را بوسیله سنجنده TES  (Tropospheric Emission Spectrometer ) از ماهواره Aura انجام داده اند.

دکتر بهزاد رایگانی

دکتر بهزاد رایگانی، عضو هیات دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. وی دانش آموخته رشته مهندسی منابع طبیعی-بیابان زدایی از دانشگاه تهران است. ایشان بیش از 15 سال در حوزه سنجش از دور و سامانه های اطلاعات جغرافیایی تجربه کار پژوهشی دارد و از سال 1392 در دانشکده محیط زیست استاد دروس سامانه های اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مقطع کارشناسی ارشد می باشند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

اینها را هم ببینید

بسته
Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته