فیلم آموزشیفیلم آموزشی با موضوع GIS

ساخت DEM (مدل رقومی زمین) و ساخت TIN از DEM در GIS

با سلام خدمت دوستان
امروز دو کلیپ آموزشی در مورد ساخت DEM با استفاده از خطوط ارتفاعی و لایه مرز منطقه مورد نظر و نحوه ساخت TIN از DEM، قرار می دهم. قبل از آن توضیح مختصری در مورد لایه DEM و کاربردهای آن خوندم براتون آوردم. لایه خطوط ارتفاعی من از نقشه اتوکدی 1:25000 استخراج شده است.
DEM در علوم زمین، زیست محیطی و مهندسی دارای کاربردهای DEM اول باید مشخص شود که چه نوع اطلاعاتی باید از DEM استخراج شود و دیگر اینکه این اطلاعات معمولا در کجا مورد استفاده قرار میگیرند. در آینده DEM تبدیل به یک راهکار عملی می شود که در کاربردهای مختلفی مثل توسعه تکنولوژیکی گرافیک کامپیوتری و نمایش، تئوری های فضایی و پایگاه داده ها مورد استفاده قرار می گیرد.کاربرد DEM در تعیین مقدار z با استفاده از x و y مشخص، برازش یک سطح جهت تعیین z به عنوان تابعی از x و y با استفاده از x ، y وz نقاط معلوم، تعیین مقدار z در فواصل ثابت از طریق درونیابی با استفاده از x ، y وz نقاط معلوم، تعیین سطح مقطع خط یا صفحه با سطح (تولید پروفیل)، برآورد و ارزیابی منحنی های تراز و تولید پروفیل، تعیین خط دید یا تعیین مناطقی که از سایر نقاط قابل دید هستند، محاسبه حجم بین سطوح مشخص، محاسبه شیب، محاسبه منظر یا جهت شیب، کاربرد های تکمیلی دیگر هم چون تصحیح اعوجاج در عکسهای هوایی.
امیدوارم که مفید واقع شود.

مشاهده ادامه این مطلب فقط برای اعضای سایت فراگیر علمی تخصصی محیط زیست فراهم می باشد. خواهشمنداست جهت مشاهده کامل این نوشته، ثبت نام کنید و به حساب کابری خود وارد شوید. ثبت نام در اینجا کاملاً رایگان است.

 

vaisi

فارق التحصیل ارشد مهندسی منابع طبیعی - بیابان زدایی در زمینه GIS و RS با نرم افزار ENVI به صورت پروژه محور وکاربردی کار کرده ام.

مطالب مرتبط

10 thoughts on “ساخت DEM (مدل رقومی زمین) و ساخت TIN از DEM در GIS”

  1. دوستان من امروز عضو گروه شما شدم به امید اینکه بتونم از تجربیات شما در زمینه gis استفاده کنم.الان نیاز شدیدی به شیپ فایل های کامل شهرستان کرج برای تحلیل دارم اگه کسی میتونه منو در این زمینه راهنمایی کنه ممنون میشم.فرصت زیادی ندارم،باید پروژه ام رو تا هفته آینده تحویل بدم.

پاسخی بگذارید

Translate »
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بسته